Communicatie in een ziekenhuis
Optimale communicatie is van groot belang in elk ziekenhuis en medisch centrum. Communicatie kun je op tal van manieren, plekken en locaties tussen het ziekenhuis en de patiënt organiseren. Overal wordt daar de nodige aandacht aan besteed en toch zijn en blijven er altijd weer wensen om het nog beter en zorgvuldiger te doen. Uiteraard is het daarbij van groot belang dat de informatie voor de patiënt of cliënt zo persoonlijk mogelijk wordt gecommuniceerd.Meer algemene communicatie
Maar er is ook veel algemene informatie, zoals een opname voor een operatie, een revalidatie na een operatie, het aanmelden als patiënt bij een communicatie zuil, het omgaan met klachten en hoe een elektronische patiëntendossiers gebruikt moet worden.
Hiervoor zijn ook tal van communicatiemiddelen ontwikkeld zoals:
- Een digitaal nieuwsbrief systeem
- Een App
- Een Flyer of brochure (in print of online)
- Een website
- Een digitale informatie zuil
Bij al deze middelen gaat het uiteindelijk om de content, hoe vertel ik de boodschap in begrijpelijk taal en beeld.
Onderzoek naar de juiste vorm van communicatie
Uit een recent onderzoek van taal en communicatiewetenschapper dr. Tessa van Chaldorp blijkt dat er veel te winnen valt als de juiste communicatie wordt ingezet. Met name in relatie tot patiënten met lage gezondheidsvaardigheden en patiënten met diverse culturele achtergronden. Het gaat hierbij niet alleen om overdrachtsmomenten tussen specialisten tot gesprekken tussen arts en patiënt maar ook om de wat eenvoudigere middelen die worden gebruikt. Daarbij gaat het om schriftelijke, visuele en digitale communicatie die door ziekenhuizen worden gebruikt.
Nu naar de communicatiemiddelen
Bij Bureau Blinkers houden wij ons niet bezig met wetenschappelijk onderzoek als het gaat om communicatie, maar wij kunnen wel heel goed de middelen maken.
Waar moet je dan vooral aan denken:
- Het ontwerp van een brochure en of flyer
- Dat kunnen wij zowel offline als online (digitaal)
- Het ontwikkelen van een project website en/of App
- Het maken van een video of animatie boodschap
Kijk eens op onze portfolio film en animatie en dan specifiek voor ziekenhuizen wat wij zoal hebben mogen maken.
Kopje koffie?
Jan Leijssenaar – commercieel directeur